23-11-2009

#812

Ik denk dat 'Vel over probleem' voor veel mensen een opening is geweest om voor hun eetstoornis uit te komen. Which is great.
Maar ik ben bang dat anorexia een 'populaire' ziekte wordt. 
Dat elk meisje dat zichzelf nu te dik vindt en een extreme afval-poging doet meteen denkt dat ze anorexia heeft. 
Terwijl dit ook nog gewoon onschuldig had kunnen blijven, en het bij een beetje afvallen bleef. Misschien juist door vel over probleem gaan die meisjes die zichzelf toch al te dik vonden anorexia als een uitweg zien en krijgen ze echt een eetstoornis.

Ik denk dat dat nu best veel gebeurt.

7 opmerkingen:

  1. Ik deed mee aan vel over probleem en het idee van Jessica was om te laten zien dat anorexia heel vaak niet om de kilo's gaat maar juist om de controle die hij of zij wil hebben. Bij mij draait mijn eetstoornis ook daarom, thuis en op school gaat het niet zoals ik wil. Eten heb ik wel in de hand.

    Ben benieuwd wie dit heeft neergezet. Want voor deze docu was Anorexia al een hype. Tegenwoordig laat je de dokter niet meer de ziekte constateren maar doe je het gewoon lekker zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Denk dat het meer is, omdat wanneer je een bekende ziet durf je der eerder vooruit te komen.
    Maar je moet der niet mee tekoop lopen.

    En het is jammer, dat meisjes anorexia als excuus gebruiken. Daarmee worden de meisjes of jongens die er echt mee kampen in slecht daglicht gezet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bij mij weet mijn omgeving, door de docu dus, het wel maar ik wil er niet eens over praten. Het is iets van mij en ik wil anderen er niet mee op zadelen. Misschien denk je dat ik door mee te doen aan de docu juist ermee te koop loop, maar dat is niet zo. Ik wou gewoon laten zien dat anorexia meer is dan dun willen zijn. Evenals de andere meisjes.

    En met dat laatste ben ik het mee eens. Zelf gebruik ik het niet als excuus. Een psychische stoornis geeft geen vrijbrief om overal tegen aan te schoppen (figuurlijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ik denk niet dat jullie me goed begrepen hebben in wat ik schreef.
    ik vond het een hele goeie documentaire, het beeld dat anorexia alleen maar om kilo's gaat is een beetje doorbroken.
    maar daarbij is het wel zo dat idd tegenwoordig steeds meer meisjes een beetje 'te koop lopen' met hun eetstoornis.
    waardoor mensen anorexia ook als een populaire eetstoornis gaan zien en het weer meer als een aandachttrekkerige ziekte word gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik snap de mensen die anorexia 'nemen' niet
    veel mensen hebben kanker, maar dat maakt het toch ook geen populaire ziekte? als je een eetstoornis hebt ben je letterlijk ziek. je bent niet gezond, dus. afvallen en diëten is iets heel anders. een eetstoornis is niet zomaar iets wat je neemt en waar je ook weer vanaf komt. je moet herstellen, dat kan jaren duren en soms lukt het gewoon niet.
    veel mensen beseffen zich dat denk ik gewoon niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. dat is dus precies waar ik op doelde ja.
    dat er een verschil is, tussen een eetstoornis, en tussen dieten en afvallen.
    en dat veel meisjes nu denk ik al snel zeggen 'ik heb anorexia'

    BeantwoordenVerwijderen